kvinnebasens logo  
nyhetsarkiv bedriftsarkiv profilarkiv

Månedens profil - oktober 2003

Anni Onsager, direktør Norske Shell AS

 

Hun blir motivert av mennesker, liker å ha det gøy og levere sammen med teamet.
- Gjerne i et arbeid med stor utfordringer!, sier Anni Onsager.
Etter utfordringer som direktør for Norske Shell AS i to år velger hun å forlate bedriften, for å satse mer på styreverv og konsulentvirksomhet.

 

Ville egentlig bli kunstner

Onsager har jobbet i blant annet Peppe's Pizza, fornøyelsesparken Tusenfryd og vært med på å etablere selskapet Positiv Ledelse og lederutviklingsprogrammet "MOT til å lede", i samarbeid med Atle Vårvik og Johan Olav Koss, før hun ble direktør i Shell. Hun er utdannet økonom fra BI, selv om hun aldri har vært opptatt av regnskap og økonomi.

- Økonomiutdannelsen er en god ballast å ha med når en skal utvikle produkter og tjenester, forklarer Onsager, og innrømmer at mange av hennes karriere- og utdanningsvalg er tilfeldige.

- Jeg ville egentlig bli kunstner, men med en liten baby tenkte jeg at det var lurt å velge noe som ga en sikrere inntekt. Jeg har alltid ønsket å utvikle og forbedre, og har vært heldig som har fått mange morsomme utfordringer, sier hun.

Forlater Shell

- Hvorfor valgte du Shell?

- De var veldig tydelige på at de ønsket meg, min kompetanse og det jeg står for. Det er jo er godt utgangspunkt! Shell er et stort selskap med muligheter jeg fant veldig spennende. Ikke minst så jeg at Shell hadde gode og positive verdier som jeg liker. Dessuten var også muligheten for internasjonal erfaring tiltrekkende.

- Hva var det mest utfordrende ved jobben?

- Å sette seg inn i det komplekse systemet og lære seg TBF'ene, det vil si; trebokstavforkortelsene, ler hun.

Etter to år i Shell har Onsager bestemt seg for å slutte i bedriften.

- Det valget har jeg tatt fordi en sterk grad av en europeisk sentralisering gjør at jeg ikke tror jeg er den beste til å lede bedriften videre. Jeg er nok mer en "utvikler" enn en "implementer".

- Hva har ditt viktigste bidrag til Shell vært?

- Tror jeg har skapt større stolthet og lyst til å levere strålende resultater.

Om å være forelsket

Oppskriften på en god personalpolitikk er, i følge Onsager, ærlighet, raushet, evne til å se enkelt mennesket og hva som motiverer - kombinert med litt humor.

- Hva er tiltrekkende ved nettopp lederrollen?

- Det å få være med på å skape, utvikle og bygge er fascinerende. Det viktigste for meg som leder er å være en inspirator, gi andre en sterk følelse av verdi, i tillegg til å utvikle selskapet til å gi maksimal avkastning. Det er det ledelse handler om! Og da er det nødvendig med evne til strategisk tenkning, å se de store mulighetene og å inspirere andre til å være med å levere mulighetene, sier direktøren engasjert.

Onsager lever opp til sin forretningsfilosofi, fritt etter Agnar Mykle, som sier at den beste økonom er den som er forelsket i bedriften sin.

- Har du noen råd til spesielt kvinner som ønsker seg lederposisjoner?

- Søk lederstillinger og ikke stopp på første trinn, der det er vanskeligst. Når en kommer et nivå opp, har en mye større fleksibilitet og muligheter!, konstanterer hun, og understreker samtidig at kvinneandelen av befolkningen må gjenspeiles i samfunnets topp-posisjoner.

Styreverv - et "fugleperspektiv"

Onsager har en rekke styreverv, blant annet i Expert-kjeden, Norsk Tipping og Stig & Stein Holding.

- Alle styrevervene er interessante på ulike måter, og jeg håper jeg kan få flere med enda større bredde, sier Onsager.

- Å sitte i styrer, lære ulike bedrifter å kjenne, er en veldig spennende oppgave! Det er en stor utfordring å sitte langt fra driften i den bedriften en skal være med på å utvikle. Samtidig er det nettopp dét som gjør det interessant, å få være med på å utvikle bedrifter fra et "fugleperspektiv".

- Hva skal til for at du takker ja til et styreverv?

- En følelse av at de ønsker og trenger min kompetanse. Det er også viktig at jeg selv har noe å lære, da yter jeg mer. I tillegg er jeg opptatt av at bedriften står for noe med hensyn til verdier, eller i hvert fall ønsker om å utvikle seg i den retningen.

Kvinnebasen må vises frem

Onsager synes Kvinnebasen er et veldig bra tiltak.

- Men, jeg skjønner at det kan være vanskelig å få alle til å bruke den. Som med alt annet, må produktet vises frem, og det som vises må gi potensielle brukere lyst og motivasjon til å ta den i bruk, sier Onsager med en klar oppfordring om at Kvinnebasen bør markedsføres mer.

 

Anni Onsagers profil

LK 06.10.2003